tag:blogger.com,1999:blog-5473363577956111873.post1907082539202206313..comments2023-10-09T20:49:55.711+02:00Comments on ANAMMA: Varumärkets olidliga lätthet, del 2adminhttp://www.blogger.com/profile/10386454296188718545noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-5473363577956111873.post-27774599730362519522011-03-28T10:26:24.163+02:002011-03-28T10:26:24.163+02:00Pontus,
Jag gillar verkligen den här bloggserien (...Pontus,<br />Jag gillar verkligen den här bloggserien (och inte bara för att du är snäll och länkar till mig). Att sprida insikten i att majoriteten av varumärkesarbete handlar mer om företagskultur än om reklam och PR är viktigt. Tyvärr ses dock kultur och värderingar av många företag/företagsledningar fortfarande som något (om möjligt) ännu flummigare än varumärken. Men i takt med att allt fler företag, på allt fler marknader, har tillgång till samma kunskap, teknologi, processer, människor, mediekanaler, etc., är respektive företags värderingar/kultur den enda differentierande faktorn som inte kan kopieras av konkurrenterna. Och tänker vi efter en smula kan vi också se att många av de mest framgångsrika varumärkena är kultur- snarare än marknadskommunikationsdrivna; jag tänker på bl.a. Disney, Apple, Virgin, Google, Ikea, EF och Toyota. (Det finns så klart ett och annat undantag, men de kännetecknas regelmässigt av ofantliga investeringar i kommunikation och "convenience-to-buy", t.ex. P&G, Coca-Cola och Mc Donald's.)<br /><br />Om du ännu inte har sett Simon Sineks inspel i ämnet, gör det: http://bit.ly/eyBFGK - det är 18 mycket välinvesterade minuter. Och i ett gästinlägg på The Brand-Man, http://bit.ly/a4wbRw , berättar Simon vad som händer när värderingarna/kulturen överges till förmån för produktfokus (med Starbucks som exempel).<br /><br />Kort sagt: Culture always beats strategy.Micco Grönholmhttps://www.blogger.com/profile/05722461482926737153noreply@blogger.com