Varumärket på YouTube: Vem äger ICA-Stig?
”Wassup 2008” dök upp i slutskedet av presidentkampanjen i USA och väckte en hel del uppmärksamhet. Bara på You Tube har den setts närmare fem miljoner gånger på bara två veckor. Det är en ny version av en reklamfilm för Budweiser från 2000, men denna gång gör den reklam för Barack Obama. Här är originalet och den nya versionen:
Hur kan karaktärer från en Budweiser-reklamfilm kan dyka upp och göra reklam för Obama åtta år senare? Det kan knappast vara i öljättens intresse att så tydlig associera sig med en av kandidaterna. BusinessWeek grävde lite djupare i storyn och avslöjade följande intressanta fakta: Budweiser ägde aldrig rätten till karaktärerna i Wassup-filmerna (det gjordes ett antal), utan man hyrde dem bara av regissören på fem år. Alltså kunde de sedan göra comeback på det här sättet. Det var upphovsmannen och regissören Charles Stone III som tog initiativet och samlade ihop alla originalskådisarna (han spelar själv den första killen, som ligger i soffan). Alla ställde upp gratis och med hjälp av frivilliga landade notan för alltihopa på 6,500 USD. Antagligen den mest kostnadseffektiva viral som någonsin producerats!
Men filmen väcker också frågor kring upphovsrätt och varumärkesbyggande. Om det inte är företagen som äger figurerna i sina egna reklamfilmer, kan de då byta sida om det kommer ett bättre erbjudande? Kommer vi att få se Iprenmannen och Lotto-Åke göra reklam för politiska partier i nästa val? Eller kommer ICA-Stig att plötsligt ta steget över till Coop? Eller kommer äntligen min gamla favorit, den legendariska Mr Jim, att göra comeback?
No comments:
Post a Comment