21 Aug 2009

Varumärket på You Tube: Protestsång mot flygbolag

Dave Carroll, kanadensisk musiker, visar hur You Tube effektivt kan användas för att tvåla till det stora företaget som vägrar lyssna på missnöjd kund. I skrivande stund har klippet över fem miljoner views:



Läs hela historien på Rolling Stone. Carroll har även fått uppmärksamhet i bl.a CNN och Fox News. Nu har han lagt upp sång två i sin planerade cykel på tre låtar om United på You Tube. Gitarrtillverkaren Taylor hakade snabbt på med ett You Tube-klipp där de bl.a tipsar om hur man kan transportera gitarrer säkert.

Däremot lyser United Airlines med sin frånvaro på You Tube. De har meddelat att de ska använda klippet i sin internutbildning, som skräckexempel på dåligt kundbemötande, och de har erbjudit Carroll kompensation. Men som sagt, inga försök att bemöta kritiken i den kanal där deras varumärke lider mest skada – You Tube. Istället fylls kommentatorsfälten med mer kritik mot United och fejkade reaktioner från dem får fritt spelrum.

Min bestående fundering kring detta är varför så få företag eller organisationer vågar sig på att uppträda på arenor som You Tube, vågar bemöta kritiken direkt med humor, seriositet och äkta engagemang för sina kunder?

För det saknas inte kreativitet i flygbolagsbranschen, ta en titt på Air New Zealand nya säkerhetsdemonstration:






/Pontus

Andra bloggar om: ,

No comments: