Sociala medier för företag. Eller mot företag.
Det var min sambo som läste det först - en historia på Facebook om en mamma som skulle köpa korvbröd till ungarnas skola. Mamman i fråga tog sig till ett visst varuhus (likgiltigt vilket egentligen, men en ledtråd skulle kunna vara Tyskland) för att handla. Och hon behövde ju ganska mycket varor, skolungar i närheten av obegränsade mängder korv med bröd kan få ett stim pirayor att framstå som anorektiska.
Hur helst, hon fyllde en kundvagn med de korvbröd som fanns och gick mot kassan, men där blev det stopp. Personen i kassan vägrade sälja så många förpackningar till en enda kund med hänvisning till att andra kunder skulle kunna bli sura när korvbröden var slut. En milt sagt annorlunda tillämpning av begreppet affärsmannaskap kan tyckas, men självklart, en enda anställd med klen servicekänsla gör ju ingen större skada... Om det nu inte vore för de sociala medierna.
Jag har ingen aning om hur många vänner den här mamman har på Facebook, men en snabb koll bland mina egna vänner antyder att sisådär 100 kontakter är vanligt. Plötsligt har vi alltså 100 personer som skakar på huvudet åt just den här livsmedelskedjan - fortfarande ingen större fara alltså, men tänk nu på att de här 100 kan antas ha 100 andra vänner på Facebook, och de i sin tur 100.
Plötsligt är vi uppe i en miljon personer som har läst om det milda vansinnet. Potentiellt förstås, för de flesta skickar kanske inte vidare historien, men på bara tre led är vi ändå uppe i en möjlig publik på en miljon. Och en miljon som skrattar = problem.
Nu har jag ingen aning om hur den här kedjan hanterar saker som skrivs på nätet, de kan mycket väl ha en fantastisk organisation för att övervaka sociala nätverkssiter och vad som skrivs där, men de flesta företag har det inte törs jag lova.
Och då blir den här nyheten från CIO Sweden ännu mer intressant - det handlar om analysföretaget Gartner som spår att det kommer dröja ytterligare några år innan många företags IT-avdelningar lyckas driva igenom projekt baserade på sociala medier.
Jag kan lova att om några år har många företag redan upptäckt att de är för sent ute.
Andreas Andersson
Pirayabild: Mark Hogan på flickr.com
Korvbild: stu_spivack på flickr.com
Andra bloggar om: kommunikation, företagskommunikation
No comments:
Post a Comment