9 Mar 2010

Om värdet av krockar

Mina kinesiska kontakter reagerade kraftfullt när jag berättade att jag skulle börja som kommunikationschef på JG Communication den 15 februari. De reagerade på det till synes väl avvägda datumet, första dagen på det kinesiska nyåret. De läste genast in en omfattande motivering för valet av dagen och valet att ge sig in i den här yrkesrollen i Tigerns år. Motsvarande tolkning har inte märkts av bland andra kulturer. Mottagarna av ett budskap dechiffrerar det efter eget skön, det gäller att utgå från målgruppernas horisont för att nå fram. Samtidigt kanske det kan vara just en krock mellan budskap och mottagare som gör skillnad.

Barack Obamas presidentvalskampanj har gjort starkt intryck. Många är de som önskar bryta ner den i beståndsdelar och analysera substanserna för att kunna kopiera denna kommunikativa framgångssaga. Kommer det svenska valåret att präglas av Obamamodellen? Blir det parti som lyckas bäst med att anamma den amerikanska modellen vinnare i det svenska valet? Kommer det annorlunda arbetssättet ruska om, förvåna och förundra, eller förvåna och förkastas?

Bland mina nya kollegor på JG Communication finns 17 olika nationaliteter representerade. På kontoret växlas friskt mellan engelska och svenska. Här ryms en sann redaktionskänsla i kombination med ett starkt marknadsfokus. Det bubblar av idéer till tidningar, filmer, webbsajter och strategiska rådgivarinsatser inom kommunikation. Här krockar olika infallsvinklar varje dag och krockarna leder till de mest fantastiska resultat. Jag är glad att jag hamnat i en sådan krockfull organisation!

Anna Kiefer

Kommunikationsbyråns egen kommunikationschef med stort intresse för framtidens kommunikationsvägar.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevant dialog med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss: ord, ljud och bild.


Andra bloggar om: ,

1 comment:

Helle said...

Ja, det ska verkligen bli intressant att se hur den svenska valet påverkas av sociala medier. Det har redan dykt upp på FB.

Dock gick det inte så bra för de politiker i Portugal som försökte sig på att använda sociala medier som en hävstång i valet. Det fanns allvarliga brister i ledarstilen kryddat med lite korruption. Å det är svår att trolla bort med kommunikation.

Forskaren, Sonia M. Pedro Sebastião, Technical University of Lisbon, Portugal, har publicerat presentation och paper på denna sida: http://www.euprera.org/?p=69

Sv Info förening skrev om det i en artikel: http://www.sverigesinformationsforening.se/aktuellt--press/nyheter/2010/forskning-om-sociala-medier-fran-hela-europa.aspx