27 Mar 2010

Social+Cash - Hur mäter vi framgång i sociala medier? #1

Disruptive Media arrangerade häromdagen ännu en av sina framgångsrika konferenser: Social+Cash - att driva intäkter i sociala medier.

Den stora frågan, som behandlades mer eller mindre initierat under dagen, är förstås vad vi skall mäta. Hur kan sociala medier bidra till framgång i vår affär eller vårt uppdrag? Och hur ska vi kunna veta om vi uppnår ROI - Return on Investment - om vi inte har tydliga kriterier på framgång som kan mätsa.

Att bara mäta intäkter blir för snävt tyckte flera av talarna, värdet ligger i de relationer som skapas. Chris Heuer, grundare av Social Media Club, var t.ex inne på hur pris är någonting relativt för oss. Vi är beredda att betala mer för något som vi har en känslomässig relation till. Både han och Annika Lidne, initiativtagare till konferensen, nämnde Zappos som ett bra exempel på duktiga relationsbyggare.

Gott och väl, sociala medier kan hjälpa till att bygga relationer, men hur får vi fram rätt måttstock? Är det trafik till hemsidan, fans på Facebook, omnämnanden eller försäljningssiffror? En konkret tanke Chris tog upp var kopplingen mellan CRM-verktyg och sociala medier, att kunna följa upp "leads" från t.ex Facebook i verktygen. Intressant!

För Mattias Swenson från Bloglovin' var det dock pengar in som var måttstocken. Han presenterade det spännande caset Modcloth, men jag lyckades inte bli klok på hur de kunde skilja intäkterna från kampanjen från andra pengar som kom in. Mattias, om du läser detta, utveckla gärna. Update: Mattias var vänlig nog att förtydliga. ModCloth lade på en cookie tag på besökare som gick in via deras kampanjsida, och mätte avslut på det sättet.

Mot slutet kom dagens höjdpunkt för min del. Fredrik Stenbeck, grundare av Silverbakk, pratade om att effektivt bevaka sociala medier. Han tog upp flera bra exempel på vad vi kan mäta; engagemang, konversation, inflytande osv, och gav också konkreta exempel på hur vi kan göra; mäta konvertering, genomslag, förändring osv. Genomtänkt, nyttigt och tankeväckande.

En annan värdefull bit av pusslet stod Dr. Spin, Jerry Silfwer, för. På samma sätt som Chris Heuer pratade om verktyg som kopplade ihop sociala medier och CRM tog Jerry upp relationen försäljning-sociala medier. Hans förslag var rikigt jordnära och bra, prata med säljarna om vad kunderna fångat upp av aktiviteterna på nätet. Så självklart när någon väl har sagt det.

Mer från Social+Cash följer. Kolla även gärna in konferensens backchannel på Twitter med hjälp av #socialcash, eller på Disruptive Medias hemsida.



/Pontus



Andra bloggar om: ,

3 comments:

Fredrik Stenbeck said...

Vad roligt att du fann min dragning matnyttig och informativ. Att få "dagens höjdpunkt" är en ära. tackar för det!

Christian Bergenstråhle said...

Att mäta är självklart intressant liksom det är i alla kommunikationsformer. Jag är dock stark förespråkare att mäta ROO (Return on Objectives) snarare än att bara fokusera på ROI. Problemet med mångas satsningar inom sociala medier är ju att det inte finns en strategi och tydlig tanke bakom. Det handlar ju om att först göra hemläxan och komma på VARFÖR sociala medier är intressant...sen kommer på aktiviteter som är mätbara och komma på VEM vi kommunicerar med. Det handlar ju om att bli en del i rekommendationskedjan och även här handlar det om att göra sin hemläxa och identifiera viktiga opinionsbildare - här finns det ju flera bra verktyg att arbeta med. Själv har jag använt Sysomos som jag tycker är ett grymt spännande verktyg!

Anamma blog team said...

Hej Christian,

Tack för bra kommentar och för tipset. Jag skall definitivt ta en närmare titt på Sysomos. Du tar upp en viktig aspekt med att ROO kan vara intressantare än ROI - och att just bristen på en tydlig strategi som kan stämmas av med mätbara kriterier är en bristvara. För mig börjar hemläxan med målgruppen; vilka är det vi vill nå, var finns de och kan vi använda sociala medier för att bygga och utveckla en relation med dem. Tack och hoppas vi hörs vidare.
/pontus