14 Jun 2010

Om det inte är viktigt, varför göra det?

Jag gillar konsekvens, det är alltid trevligt med organisationer och personer som har ett förhållningssätt och handlar utifrån det.

Så när jag såg detta uttalande: "I don't think there is a single example where social media has impacted directly on the reputation or share price of either of these significant organisations" tänkte jag Bra! Här är en kommunikatör med en klar och tydlig bild av vad han vill göra. Han har bestämt sig för att säga nej till sociala medier. Det blev ännu tydligare när han lite senare sade

"If a subject gains traction in the social media domain, if its important, it very quickly feeds into the mainstream press. And when the Daily Mail phones to tell you that you've got a problem, you know you've got a problem. There is a self-alerting mechanism."

Uttalandena kommer från Peter Morgan. Han syftade på BT, där han varit kommunikationsdirektör, och Rolls Royce (flygmotorer, inte lyxbilar), där han numera är Director Corporate Affairs. Läs mer om när han sade detta i en ingående postning på PR-bloggen In front of your nose, eller ladda ned det här.

Med så kraftfulla uttalanden borde det vara bombsäkert att det inte skulle gå att hitta Rolls Royce ens i närheten av sociala medier. Kunde man ju tro. Men nej. RR finns både på Facebook (i minst tre versioner), och även på LinkedIn. Så mycket för Peter som en man som av konsekvens.

Han sade också så här "For decades there have been people in pubs all around Britain saying how much they hate BT or how frustrated they are with Virgin Atlantic or whatever. The fact that they now spout their opinions on a social networking site doesn't make them any more important or more alarming."

Jag tycker det blir fel här med. Det var mycket lättare att ignorera missnöjda kunder så länge de vädrade sin frustration på den lokala puben och liknande. Men med internet och sociala medier kan missnöjda kunder snabbt hitta varandra och börja bygga en opionsstorm. Ett genuint missnöje som först syns på nätet kan snabbt växa till en bojkott, eller att kunderna helt enkelt röstar med fötterna och går någon annanstans. När det händer tror jag till och med att Peter skulle lyssna.

Slutsats: Det står dig fritt att formulera vilken strategi du vill kring ditt företags eller organisations kommunikation. Men om du väldigt tydligt uttalat att du anser en kanal vara meningslös, avstå då från att vara där. Stå för dina beslut.


/Pontus


Pontus Staunstrup
är kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han gillar företag och organisationer som verkligen försöker ta reda på var deras målgrupper befinner sig och sedan pratar med dem där.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

JG Communication
Andra bloggar om: ,

1 comment:

tornskogen said...

Peter Morgan drömmer nog om en förgången tid. Lite osmart att gå till torgs med den.