Streckkoder - vår nästa kommunikationskanal?
Streckkoder har varit en del av vår värld sedan 1980-talet, men det är först nu som de har blivit intressanta för andra än de som jobbar i affärer eller kör ut paket. Vi kan redan idag ladda ned appar så att vi kan scanna dem med våra mobiltelefoner och på så sätt få reda på pris, innehåll, tillverkare osv. Ett vanligt använt exempel är att du får syn på en snygg lampa någonstans, och genom att scanna den kan du snabbt få fram både vad den kostar och var du kan köpa den.
Kopplingen till location-based applications som Foursquare och Gowalla är också en realitet, där erbjudanden och belöningar bakas in i streckkoden beroende på var du scannar den. Nästa steg är att streckkoderna kliver in i den sociala världen. När du scannar får du framöver även tillgång till omdömen och recensioner från andra användare. Och du kan själv lägga till dina åsikter, eller skicka streckkoden vidare till Facebook, Twitter eller bloggar för att visa vad du köpt eller funderar på att köpa. Ett enkelt sätt att lösa familjediskussionen om vilken soffa som passar bäst i vardagsrummet till exempel.
För oss som arbetar med kommunikation och varumärken öppnar denna utveckling fascinerande möjligheter. Förutom information (pris osv), dialog (rekommendationer osv) kan vi även bygga relationer med hjälp av streckkoderna. Vi kan visa på allt från ekologisk produktion, fair trade och lokal närvaro genom att lägga in bilder och berättelser om varifrån varan kommer och vem som har tillverkat den. Vi kan associera vårt varumärke till artister, rollmodeller och ambassadörer genom att berätta om dem eller visa deras senaste alster. Vi kan låta våra målgrupper spela spel genom att samla pusselbitar i tid och rum via streckkoderna. Inte minst kan vi via streckkoderna fånga upp våra målgrupper genom att skapa gemenskaper kring allt från varor till samhällsnyttiga tjänster.
Inom några år kommer streckkodsstrategi att vara ett lika självklart begrepp för oss som webbstrategi är idag? Glöm inte var du läste det först.
Pontus Staunstrup är senior kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han undervisar även i bl.a medierelationer och kommunikationsstrategi.
JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.
3 comments:
Tack för beröm och rättelse
/p
Låt mig då åter berömma Anamma blog team. Ni är den enda svenska blogg jag prenumererar på för närvarande. Ofta vidarebefordrar jag inläggen till mina kolleger och den vaknare delen av bekantskapskretsen.
/B
Post a Comment