31 Jan 2008

D&C spolar bakåt


The Runaways, förlagan för många tjej-rockband idag.


Kan man göra ett temanummer om retro i ett trendmagasin utan att det blir över-kitschigt, vinyldammigt eller precis som känslan efter en McDonalds-lunch när man läst klart? Dazed & Confused kan. Jag lyfter på hatten (om jag hade någon) för senaste numret med temat: Nostalgia forever. Att spola tillbaka och samtidigt stå kvar trodde jag var ett moment 22. Men D&C har gjort undververk förr.

Roliga idéer, bra foto och vassa rubriker är lika med bra tidning. Gillar speciellt modejobbet Back to the fuschia, som får mig att tänka på Grace Jones, om någon kommer ihåg henne idag? Jobbet är också en hyllning till "tjej-rockbandet". Och då tänker jag på supercoola The Runaways, när man nu tillåts prata retro.

Kungen av kitsch, Jeff Koons, startar upp temat och några kontroversiella fotografer som Terry Richardson, Richard Kern och Oliviero Toscani har fått välja ut endast en bild från sin portfolio. Det finns mycket att roas åt i det sensate numret av Dazed & Confused.

No comments: