Barack Obama når ut med web 2.0-kampanj
USA-politiker har länge varit bra på att utnyttja webben på olika sätt. Årets presidentkampanj har på många sätt inneburit ett genombrott för web 2.0.
Barack Obamas kampanj är den som tagit utvecklingen längst. Nu senast genom att köpa en reklamskylt i on-line-spelet Burnout Paradise för Xbox 360. Och trots att bilarna i detta racingspel färdas i höga hastigheter tog det inte lång tid innan skylten uppmärksammats och diskussionen var igång om hurvida den var äkta eller inte. Svaret lät inte vänta på sig, kampanjen hade verkligen köpt skylten.
Ända sedan starten har Obama-kampanjen varit långt framme i sitt utnyttjande av webben. Startpunkten är barackobama.com, där du kan ta del av de senaste budskapen, donera, handla och så vidare. Därefter kan du gå vidare och skapa din egen del av sajten via mybarackobama, där du bland annat kan blogga, ordna möten och sprida budskapet vidare. Om du är en användare av sociala nätverk finns Obama tillgänglig på Facebook, LinkedIn och My space.
De senaste kampanjframträdena och reklamfilmerna läggs upp på You Tube, och där finns även den officiella temasången ”Yes we can” och den allt annat än officiella ”I have a crush on Obama” av Obama girl. Det går också bra att besöka kampanjens kontor i den virtuella världen Second Life, där Barack framträtt som talare.
Fast Company rapporterade tidigare i år hur kampanjen framgångsrikt samarbetat med Community Connect, som driver webbplatser som blackplanet.com, asianave.com och migente.com. På så sätt når man minoritetsgrupperna i deras egna communities.
Och nu finns man alltså även mitt bland de ivriga virtuella bilförarna på Burnout Paradise. Läs mer på Giaom. Vem vet, nästa steg är kanske att du kan raca mot en virtuell Obama, eller varför inte dra på äventyr med honom i World of Warcraft.
/Pontus
Läs även andra bloggares åsikter om kommunikation, företagskommunikation, sociala medier, webb, annonsering
Ända sedan starten har Obama-kampanjen varit långt framme i sitt utnyttjande av webben. Startpunkten är barackobama.com, där du kan ta del av de senaste budskapen, donera, handla och så vidare. Därefter kan du gå vidare och skapa din egen del av sajten via mybarackobama, där du bland annat kan blogga, ordna möten och sprida budskapet vidare. Om du är en användare av sociala nätverk finns Obama tillgänglig på Facebook, LinkedIn och My space.
De senaste kampanjframträdena och reklamfilmerna läggs upp på You Tube, och där finns även den officiella temasången ”Yes we can” och den allt annat än officiella ”I have a crush on Obama” av Obama girl. Det går också bra att besöka kampanjens kontor i den virtuella världen Second Life, där Barack framträtt som talare.
Fast Company rapporterade tidigare i år hur kampanjen framgångsrikt samarbetat med Community Connect, som driver webbplatser som blackplanet.com, asianave.com och migente.com. På så sätt når man minoritetsgrupperna i deras egna communities.
Och nu finns man alltså även mitt bland de ivriga virtuella bilförarna på Burnout Paradise. Läs mer på Giaom. Vem vet, nästa steg är kanske att du kan raca mot en virtuell Obama, eller varför inte dra på äventyr med honom i World of Warcraft.
/Pontus
Läs även andra bloggares åsikter om kommunikation, företagskommunikation, sociala medier, webb, annonsering
1 comment:
This blog is nice and very informative. I like this blog.
blog Please keep it up.
Post a Comment