12 Nov 2008

MoMa fick rekordbesök med innovativ blogg

En blogg. Det var det enkla receptet för att MoMA (Museum of Modern Art) i New York, skulle få sin mest besökta utställningssajt någonsin.

Efter att funnits online i 14 år och lagt upp mer eller mindre statiska kampanjsajter för sina utställningar, ville MoMA göra något annorlunda. Man vände sig till Flat Inc, en multidisciplinär byrå (vi på Citat Journalistgruppen skulle säga att de jobbar med integrerad kommunikation) som arbetar med de flesta kanaler, print, webb, film med mera.

Flat fick fria händer. Utställningen handlade om "prefab houses" (hus som byggs av prefabricerade moduler). Dels historiken bakom detta sätt att bygga, dels hade fem arkitekter fått i uppdrag att bygga sin vision av hur ett "prefab house" skulle kunna se ut. Utställningen skulle inte öppna förrän de byggt färdigt, men själva bygget skulle pågå i månader innan dess.

Flat såg möjligheten till att engagera potentiella besökare redan i denna process. Man valde den enklaste möjliga vägen - en blogg. De fem arkitekterna skrev dagbok om arbetet, problemen, våndorna och framgångarna i de olika projekten. Bloggen marknadsfördes på MoMAs webbplats och en del tidningar skrev om den. Besökarna flockades. Kring bloggen byggdes sedan den övriga sajten upp. När utställningen väl öppnade ville förstås alla som följt bloggen se resultatet i verkligheten. (Utställningen har stängt men sajten finns kvar på www.momahomedelivery.org)

Att på detta sätt engagera kunder eller besökare i vad som sker "bakom kulisserna" är ett utmärkt sätt att skapa relationer. De känner delaktighet och kan kanske till och med kan vara med och påverka processen eller resultatet av projektet, om du ger möjlighet till kommentarer och feedback. När sedan utställningen öppnar eller tjänsten lanseras har du redan en grupp lojala fans - utan någon gigantisk reklamkampanj.

/Katarina och Sara från studieresa

Andra bloggar om: ,

2 comments:

Anonymous said...

Hej Katarina och Sara!
Var har ni fått tag på all denna information om hur populär bloggen blev? Jag letar febrilt, men hittar bara länkar som beskriver själva utställningen och projektet. Men inget fokus på bloggen som sådan :/ Uppskattar snabbt svar! Ha det!
Mvh Hanna

Anonymous said...

Hej Hanna

Uppgiften om bloggens populäritet fick vi direkt från reklambyrån som stod för projektet, som vi besökte i NY. Du kan läsa mer på http://www.flat.com/projects/moma_hd.html.