7 May 2009

Omvärldsnoteringar

Utvecklingen går ständigt framåt, men inte alltid samtidigt på alla platser. Och ibland är vi inte överens om vad som är framåt och vad som är bakåt. Ta Twitter till exempel - å ena sidan finns det tecken som tyder på att tjänsten peakat och att hypen är på upphällningen, å andra sidan utropar alla web 2.0-tomtars husorgan TechCrunch att RSS är helt ute eftersom allt finns på just Twitter numer.

En sak de flesta verkar vara överens om är i alla fall att Second Life = Yesterdays News trots en del sprattlande för att höja intresset och anseendet. Alla utom Malmö Stad vill säga, som precis lanserat sin närvaro i denna döende värld. Ett perfekt exempel på att inte kan vila på hanen för länge om man inte vill bli hopplöst efter.

Niclas Strandh uppmarksammade i veckan att Facebook är större än Aftonbladet räknat i unika besökare vilket är intressant i sig. Lägger man till nyheten om Googles dominerande ställning när det gäller reklam online i senaste pappers-Resumé så blir den här storyn tämligen logisk. Paul Frigyes sammanfattar läget bra på Journalisten.se.

Vi på CJG fick ju uppmärksamhet för att vi - bland annat - dödförklarar pressmeddelandet i en liten film på YouTube för nån vecka sen. Här är ett mindre lyckat försök att förpacka en relle på ett intresseväckande sätt.

En nyhet för några dagar sen var att ungdomar - såna där digitala infödingar ni vet - verkar vara så ointresserade av teknik trots allt twittrande, bloggande och fejsbookande. Per Axbom reder ut begreppen på ett lysande sätt i det här inlägget - det handlar inte om teknik utan om människor och kommunikation.

Mina favoriter på www.trendwatching.com har fått ur sig en lista på 15 fräscha idéer/trender för framtida entreprenörskap - lika intressant som snyggt. Och Brit Stakston på JMW förklarar varför sociala medier är ett måste för banker - obligatorisk läsning för alla som inte kommer på fem egna skäl inom 10 sekunder!

Andreas

No comments: