7 May 2009

Tjugo minuter för ökat flyt

Jag är en urusel kommunikatör.

Missförstå mig rätt; I mina kommunikationsuppdrag går det jättebra, men när jag kommer hem verkar jag glömma allt jag kan om kommunikation. Med mina två barn, 4 och 6 år gamla, försöker jag mer än ofta att HÖJA rösten för att de ska göra som jag vill.


Jag vet att det aldrig skulle fungera på jobbet, men ändå gör jag det om och om igen på hemmaplan.

I Barnistans majnummer läser jag ett tips av Jenny Jägerfeld. Jenny är inte bara psykolog utan även mamma och hennes råd lyder: Tjugo minuter tillsammans!

Hon menar att om jag ägnar tjugo minuter helt obruten tid med mina barn så kommer jag lära mig massor. I leken kommer deras tankar och känslor fram, även om det är gosenallen eller Byggare Bob som är kanalen. 20 minuter om dagen gör det lättare för mig att förstå hur jag kan få vardagen (ta på kläder, äta med bestick, lägga sig...) att flyta på bättre.

Precis som på jobbet handlar det om att lära känna sin målgrupp och analysera vad det är som triggar dem.

Häromdagen hade min kollega en ny Erfa-träff med Kommunikation och ledarskaps-gänget. Nu hade hon bjudit in Thomas Lundqvist, vd på Junibacken. Minst två gånger om dagen går Thomas runt för att prata med alla sina medarbetare. De är sisådär 130 stycken.

Nu tror jag inte att han spenderar 20 minuter hos var och en, men principen är ändå densamma. Han är närvarande. Han lär känna sina kollegor, vet med tiden vad som motiverar dem, vad som stör dem. Det gör att flytet ökar.

Det är därför inte så förvånande att Thomas har blivit nominerad till Årets chef några gånger och att Junibacken pekats ut som en av Sveriges bästa arbetsplatser. Härligt!

Nu ska jag satsa på att bli nominerad till Årets mamma och att mitt hem ska bli ett av Sveriges bästa sett från barnens perspektiv! Allt genom att strunta i disken och istället vara fullt närvarande i tjugo minuter om dagen med mina barn.

/Helle




Gratis bilder från fotoakuten.se

No comments: