12 Aug 2009

Öppenhet eller inte

Det kändes som att någon vred om sommarströmbrytaren igår eftermiddag när regnmolnen samlades över Stockholm. Under såna omständigheter kan det ju vara dags att bryta sommarstiltjen också på bloggfronten.

Destination Gotland hävdar att det inte var själva intervjun som gjorde att han fick sparken, men man behöver inte vara allt för konspiratoriskt lagd för att tro att det hänger ihop. Situationen - två av rederiets båtar kolliderar utanför Nynäshamn, efter en stund lugnar allting ner sig och då ringer Radio Gotland upp den anställde för en intervju. Mannen är också frilansjournalist och medverkar i ett två minuters inslag i radion. En vecka senare får han sparken - åtminstone delvis för att det bara är vd som får uttala sig enligt företagets policy.

Jämför detta med skoföretaget Zappos som köptes upp avAmazon nyligen. Zappos har inte i första hand produkter eller teknologi som skiljer sig från andra - det de har är en tämligen extrem syn på öppenhet och företaget har byggts upp på det från början. Alla anställda uppmanas att twittra, blogga och nätverka hejvilt med kunder och andra. Niclas Strandh på Digital PR sammanfattar bra, och konklusionen blir att det i själva verket är företagskulturen Amazon betalar 900 miljoner för.

Ni kanske såg den där skärmdumpen från Facebook där en person klagade på jobbet utan att tänka på att chefen fanns på vänlistan? Vissa hävdar att det är fejk, men fenomenet är förstås intressant - företag som använder sociala medier för att få veta mer om anställda eller presumtiva anställda.

Här har vi ett exempel på ett företag som använde sociala medier för att lyckliggöra en kund. Enda invändningen är kanske att man ska vara lite skeptisk när företag själva skryter om sin smarta strategi för att få kunder att tala väl om produkterna...

/Andreas

Andra bloggar om: ,

No comments: