26 Jun 2009

Omvärldstitt

Jag är redan mentalt på semester, men som den samvetsgranna bloggscannare jag är avslutar jag vårterminen med ett par snabba puckar om läsvärda saker senaste dagarna.

Först några olika inställningar till hur man kan använda moderna kommunikationsmedel för att nå ut. Sveriges Radio försöker engagera lyssnarkretsen genom att få lyssnarna att göra sina egna "Sommar"-program. Fel och dumt tycker Marielouise Samuelsson i DN, som får vältaligt mothugg av Brit Stakston på JMW.

Att det kan finnas pengar i bloggar bevisades igen nyligen - en skvallerblogg såldes för motsvarande 120 miljoner SEK. Men det går utmärkt att sänka det egna varumärke också om man inte vet vad man håller på med, vilket IKEA-ägda Habitat bevisade.

Företag måste veta vad de håller på med inom sociala medier likaväl som annars, men policies kan gå för långt också...

Twitters betydelse för informationen från Iran på sistone kan inte överskattas, men frågan är väl om inte det här är att gå för långt, även om det vore kul med ett Nobel-pris till sociala medier.

Hur sociala är de sociala medierna? frågade sig Svante Nybyggars i Dagens Media i veckan. Svaret från Fredrik Strömberg är att ett samtal är ett samtal, vilket jag råkar hålla med om.

/Andreas

Andra bloggar om: ,

No comments: