22 Jun 2009

Gaming som kommunikation och annat

Egentligen är det konstigt att inte fler företag insett potentialen i att åka snålskjuts på spel för att få ut sina budskap. I P1-morgon i morse sändes ett intressant inslag om Volvos satsning på ett bilspel som finns att ladda ner gratis på företagets hemsida. Studiodiskussionen med Robert Almqvist, från Hill & Knowlton, gav ytterligare bakgrund. För ett företag som Volvo kan det ju tyckas väldigt enkelt - ett välgjort bilspel ska höja intresset för företagets produkter som är bilar. Jag är övertygad om att många företag skulle kunna hitta intressanta vinklar på själva grundtänket - att erbjuda underhållning som samtidigt stödjer företagets budskap. Och varför inte inkludera HR och ta fram spel som funkar för både extern publik och som utbildning för nyanställda?

Joakim på Mindpark belyser en av fallgroparna för företag som vill ta till sig den nya mediaverkligheten - det duger liksom inte att lansera ett koncept om man inte har uthålligheten.

Situationen i Iran verkar bara bli mer förvirrad, men det som är glasklart är hur viktiga de sociala medierna är för att överhuvud taget få reda på vad som pågår. Mashable har gjort en bra recap över händelserna så här långt.

Det iranska exemplet visar på en extrem tillämpning för Twitter och liknande kanaler, Don Aucoin på Boston Globe pekar på en mer vardagsnära. Hans artikel borde vara obligatorisk läsning för alla som har svårt att förstå de digitala infödingarnas synsätt på internet som en helt integrerad del av livet. Jag har en känsla av att rubriksättaren och möjligen artikelförfattaren i det här exemplet har lite hemläxa att göra...

/Andreas

Andra bloggar om: ,

No comments: