14 Sept 2009

Idéer som aldrig borde lämnat byrån...

Bra kommunikation bygger på respekt för mottagaren, uppriktighet och en vilja att skapa en relation som kan utveckla och fördjupas.

Med detta i tankarna undrar jag hur den byrå som kom på idén och den kund som godkände förslaget tänkte i följande tre fall:

1. VisitDenmark (Danska statens turistbyrå) som tyckte det var bra reklam för landet att låta en ensamstående mamma efterlysa pappan till sitt barn via You Tube. Filmen drogs in när det avslöjades att allt var fejkat, men ni kan se den här och läsa hela historien här. Om ni vill ta del av de ansvarigas märkliga resonemang kring varför detta är bra för bilden av Danmark så hittar ni det här.

Det enda positiva är att det börjat dyka upp parodier på You Tube. Här en pappa från Sverige

2. Kexchoklad-reklamen. Se den här. Därefter får du gärna berätta för mig hur detta för det första kan få någon att vilja köpa en kexchoklad och , för det andra, vilket slags varumärke Cloetta försöker bygga med den. Grupperingarna Elak tjej och Killar som gillar att få brännskador-nischen kan ju inte vara sådär gigantiska ur marknadssynpunkt?

3. Telefonjack, nej tack-kampanjen från Tre. Här är ett klipp. Jag gillar inte reklam som devalverar symboler som betyder och har betytt mycket för en stor grupp människor. Handelshögskolan körde samma dumma grej för några år sedan när de hängde en parodi på Solidaritets-loggan (den polska fackföreningsrörelsen som bidrog till murens fall) på sin fasad. Telefonjack-loggan är en parodi på Folkkampanjen mot kärnkrafts logga från folkomröstningen mot kärnkraft 1980.

Tre bra exempel på riktigt dålig kommunikation. Något för oss alla att lära av.

/Pontus


Andra bloggar om: ,

3 comments:

Michael Karnerfors said...

Vad gäller "Nej tack", loggan... undrar om OOA Fonden varit på dem än. De har ett rykte att vara aggressiva på den punkten. Jag gick brev från dem själv men i mitt fall hade jag skäl till att göra det: parodi är undantaget copyright och räknas som självständiga verk i Sverige.

Anonymous said...

Herregud! Ett pucko på en produktionsbyrå som väl aldrig varit i närheten av en kreativ kommunikationslösning sätter sig till doms över andra. Moahahaha! Talk less, do more, Pontus.

Anamma blog team said...

Hej anonym,

Modigt gjort att kommentera utan att tala om vem du är. Om du har erfarenhet av kreativa kommunikationslösningar (vilket jag betvivlar) så kliv fram ur skuggan och våga ta en diskussion.
Vi hörs, Pontus