29 Oct 2009

Nytt hopp för Polaroid tack vare nätet

Jag häpnade härom året när jag insåg att man kan köpa vinyl-spelare på Clas Ohlson. Visst - för ett antal år sen sas det att den enda skivförsälning som ökade var vinylförsäljningen - men den trenden berodde dels på cd-försäljningens ras och på vissa dj:s vägran att gå med på att digitalt är bättre än analogt. Clas Ohlsons typiske kund torde knappast vara en trendig dj.

Sen fick jag höra talas om det här projektet via Uppkopplat: Polaroid-entusiaster hoppas kunna återstarta en nedlagd polaroid-fabrik i Holland och börja producera polaroid-film igen. Verksamheten las egentligen ner 2008, och det är inte svårt att förstå varför; även om man kan sympatisera med själva nörd-faktorn i att använda polaroid 2009 så har ju digitalkameran en del fördelar minst sagt.

Det intressanta med projektet är nätets förmåga att knyta samman personer med smala intressen globalt. Det finns marknader för de mest obskyra produkter där ute, utmaningen är att hitta människorna som är villiga att betala för att få dem. En utmaning som blivit vansinnigt mycket mindre med nätet.

Det finns en lärdom här för alla som håller på med marknadsföring och kommunikation; bara för att en marknad eller målgrupp inte syns behöver det inte betyda att den inte finns. Den kan rent av redan ha bildat en intresseorganisation nånstans online.



/Andreas
Foto: Tetsu

* på svenska, ** av Andreas, internet, intresseorganisation, nörd, Polaroid

Andra bloggar om: ,

No comments: