28 Oct 2009

Virala kampanjer förklädda till guerillas

Det har förekommit ett par intressanta varianter av gatu-marketing i Stockholm på sistone, eller snarare på YouTube-marketing. Greenpeace variant - att tvätta fram budskap i gatusmutsen - är del av en global kampanj vilket man lätt ser om man tittar runt på YouTube.



Natuligtvis är värdet av det faktiska budskapets genomslag - alltså mängden människor som hinner läsa på trottoaren innan det är lika skitigt igen - en lätt västanfläkt jämfört med det som kan uppstå viralt.

Den andra kampanjen är Volkswagens försök att lägga rabarber på begreppet "roligt".



Spontant kan man ju konstatera att Volkswagens variant måste ha kostat åtskilligt mer att tillverka än Greenpeaces, men om man tar med Volkswagen-filmens 5 miljonerna visningar på YouTube var det nog värt det. Och Greenpeace-varianten har kanske framtiden för sig - den har inte legat ute lika länge...

/Andreas

* på svenska, ** av Andreas, virala kampanjer, guerilla-marketing, youtube

Andra bloggar om: ,

No comments: