Brand-o-meter.se tar tempen på svenska varumärken
Jag har hittat en site som listar vad folk i Sverige förknippar med olika välkända varumärken - Brand-o-meter.
Jag som främst arbetar med internkommunikation är inte helt säker på hur detta kan användas i mitt arbete. Men om den externa perceptionen inte är i linje med hur företaget vill uppfattas, kan man ju undra hur den interna perceptionen ser ut.
/Helle
Andra bloggar om: kommunikation, företagskommunikation
2 comments:
Sociala medie-närvaro kan bli avgörande för varumärken i framtiden. Enligt en färsk studie är konsumenter både mer benägna att köpa ifrån och rekommendera företag som de följer på antingen Twitter eller Facebook:
"Consumers are 67% more likely to buy from the brands they follow on Twitter, and 51% more likely to buy from a brand they follow on Facebook. Moreover, they’re 79% more likely to recommend their Twitter follows to a friend, and 60% more likely to do the same on Facebook."
Hämtat ifrån http://mashable.com/2010/03/16/facebook-twitter-purchase-decisions/
Jag anser att varumärkesbyggandet börjar med den interna kommunikationen. "Living the brand". :) På företaget jag jobbar på just nu försöker man på olika sätt att förankra varumärkesbyggandet genom interna kommunikationsinsatser. Svårast i ett sådant arbete är att få alla engagerade i ett arbete som för många långt ut i verksamheten ligger så långt från deras egen verklighet. Men ändå är det så viktigt!! Det är där vi som kommunikatörer har vår utmaning - att få hela organisationen engagerad och motiverad i varumärkesbyggandet.
Post a Comment