26 May 2010

Årtiondets reklamkampanj tar adjö

Apples "Get a Mac"-kampanj läggs ned, rapporterade Mashable nyligen. Den har kallats för årtiondets kampanj av många, och har otvivelaktigt påverkat både hur reklam görs och perceptionen av Mac respektive PC (egentligen Microsoft). Hur mycket filmerna har satt bilden blev nästan övertydligt när Microsoft kapitulerade för ett par år sedan och gjorde egna reklamfilmer som började med samma hälsningsfras "I'm a PC".

Det går att diskutera sanningshalten i flera av Apples påståenden kring både Mac och PCs prestands, programvaror med mera. Men kampanjen gjorde precis det som bra reklam ska göra, den förstärkte och förtydligade ett behov. Jag var en av många som bytte från PC till Mac efter att ha kämpat med Vista, och jag vet att den här filmen hjälpte till att sätta fingret på vad jag upplevde:



Filmerna byggde varumärket Apple över tid, och speglade samtidigt utvecklingen i nuet. De var roliga, mänskliga och bra gjorda. Kommunikation blir inte bättre än så, det är bara att försöka lära av och låta sig inspireras av dem.

Hos Mashable finns fylliga sammanställningar av både de bästa filmerna som de bästa parodierna. Där finns även hyllningsfilm. Och för dig som vill se alla filmer har AdWeek gjort en tillbakablick.


/Pontus


Pontus Staunstrup
är kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han bytte från PC till Mac för några år sedan och kommer att byta tillbaka strax innan helvetet fryser till.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

JG Communication

Andra bloggar om: ,

3 comments:

Johan Svensson said...

Och icke att förglömma Apples, enligt mig, bästa reklamfilm. Troligtvis en av dom bästa någonsin.
http://www.youtube.com/watch?v=4oAB83Z1ydE

Jeanette Fors said...

De här filmerna är verkligen bra. Jag har använt flera av dem i min undervisning i marknadskommunikation som exempel på hur man kan leka med AIDA-modellen och skapa en känsla av att "jag vill också ha en sån dator, jag vill också ha en sån livsstil". Klockrent!

Och jag håller med Johan om att "Think Different" är en av de bästa någonsin!

Anamma blog team said...

Håller med, Think different är verkligen en av de bästa reklamfilmerna någonsin. Bra påpekande!

/pontus