24 May 2010

Musiken som förändringsagent

Det rapporteras en massa om Pirate Bay nu igen. Än är det nya domstolsutslag, än har Piratpartiet upplåtit bandbredd åt tjänsten. Även om Spotifys genombrott gjort nedladdning till en aning gårdagens nyheter är det intressant att ta en titt på vad som händer med musiken online. För allt sedan Kazaa:s glansdagar runt millennieskiftet har musiken online varit en stark pådrivare av utvecklingen, något som påverkat all online-kommunikation i förlängningen.

Numer är det andra vägar som gäller för den som vill fram - i alla fall för vissa. Storyn om 12-åriga Greyson Chance är remarkabel. Greyson Chance går i sjätte klass hemma i Edmond, Ohio, och i april framförde han Lagy Gaga's hit "Paparazzi" vid en musikfestival för sjätteklassare i hemstaden. Framträdandet videofilmades och las upp på YouTube och resten är historia. Vissa har ifrågasatt hur "äkta" viraliteten är, men det spelar egentligen mindre roll - det intressanta är att en 12-åring går från totalt okänd till att ha 20 miljoner tittare på några veckor, och även om det hela är orkestrerat så hade videon 40 000 klick även innan han var med i TV, det är rätt bra för en totalt okänd förmåga.



Samtidigt kan man ju fråga sig hur hållbar den här typen av berömmelse är, men musikhistorien är å andra sidan full av one-hit wonders...

Ett helt annat sätt att föra ut musiken online kommer från franska La Blogotheque som filmar artister i ovanliga sammanhang när de spelar sin musik och kallar det hela The Take-Away Shows. Konceptet har funnits sen 2006 och jag vete katten hur affärsmodellen ser ut egentligen - om det alls finns nån - men håll med om att det är ett kul och annorlunda sätt att få ut musik.

Andreas Andersson är kommunikationskonsult på JG Communication, och arbetar främst med affärsutveckling och kundrelationer.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevant dialog med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss: ord, ljud och bild.


Andra bloggar om: ,

No comments: