17 May 2010

Högt och lågt men bra

Idag blir det blandade fynd från det stora internätet, och för att underlätta tar vi det i fallande viktighetsordning.

Först en rätt så lysande presentation av Simon Sinek via bloggen The BrandMan. Simons tes går i grova drag ut på att företag eller politiker eller vem som helst som vill övertyga måste tala till vår aphjärna, och då duger det inte med logiska argument. Videon är 18 minuter lång, men det är värt det, tro mig!

Next Generation Internet skriver Fredrik Stenbeck intressant om svårigheten i att mäta sociala medier. Han påpekar - rätt självklart kan tyckas - att det måste vara mer värt med ett riktigt bra och välspritt blogginlägg än tio som nämner ett företag eller en produkt i förbifarten.

Ben Parr på Mashable har publicerat ett försvarstal för Facebook, apropå den senaste tidens debatt om integritetsfrågor. Ben driver bland annat tesen att det är vi själva som användare, inte Facebook, som måste ta ansvar för våra privatliv. Problemet är kanske att så många ser FB som ett öppet torg, inte som det vinstdrivande företag det alltid har varit.

Den här sköna historien hittade jag också på Mashable - Alec Brownstein insåg att de allra flesta gillar att googla sitt eget namn då och då, så han köpte sponsrade länkar av Google för några av New Yorks tyngsta reklamnamn...



Till sist en närmast livsnödvändig checklista från PC för Alla - så undviker du "mobilfinger"!




Andreas Andersson

Andreas Andersson är kommunikationskonsult på JG Communication, och arbetar främst med affärsutveckling och kundrelationer.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevant dialog med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss: ord, ljud och bild.

No comments: