18 May 2010

Att skriva på 10-talet

Att skriva journalistiskt har länge förespråkats som ett framgångsrikt recept även för icke-journalister att vinna läsare. Artikelrubriken ska vara intresseväckande, texten ska kunna kapas nerifrån utan att äventyra artikelns kärna.

Vi lämnar i många sammanhang den traditionella akademiska uppställningen av en text. Den inleder med bakgrund och metod innan den närmar sig själva budskapet. Klarspråk ersätter successivt byråkratspråk inom myndighetsvärlden. ”Stryk sådant som inte behövs”, ”Skriv informativa rubriker”, uppmanar Språkrådet i skriften ”Klarspråk – för en vårdad, enkel och begriplig svenska”.

När vi nu lärt oss att skriva kort, kärnfullt och rakt på sak i journalistisk anda, är det dags för omskolning, när det motiveras av sammanhanget. Storytelling gör sitt intåg i en värld full av mättade informationsmottagare. Sagan hjälper till att fånga intresset och bevara minnet av ett budskap. En anekdot kan linda in och fördjupa, men på bekostnad av den omedelbara informationsförmedlingen. Artikeln kan inte lägre kapas nerifrån.

twitter gäller raka motsatsen, där ska vi klämma in så mycket budskap som möjligt på 140 tecken.

Inte nog med det, nu ska vi skriva sökmotoroptimerat också. De ord vi vill bli sökta på i Google måste förekomma i rubriker, mellanrubriker och ingresser, helst samma begrepp så många gånger som möjligt, ganska torrt och repetitivt alltså.

Dessa skrivsätt är motstridiga sinsemellan, hur ska man välja?

Jag ställde frågan till en journalist häromveckan, som gav rådet att skriva intresseväckande rubriker och brödtext som i sig själva genererar så många klick att de optimerar sökmotorordningen.




Anna Kiefer

Kommunikationsbyråns egen kommunikationschef med särskilt starkt intresse för framtidens kommunikationsvägar.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevant dialog med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.




Andra bloggar om: ,

1 comment:

Magnus said...

Tack för länken till SEO-tipsen Anna. En av de allra svåraste delarna i sökmotoroptimeringen är title-taggen och jag tycker det är något som är extremt spännande, den är både den viktigaste faktorn på sidan och det som blir klickbar länk i sökresultatet:

Du har 64 tecken på dig
Den måste innehålla sökordet
Den ska innehålla en uppmaning
Den ska berätta vad du har att vänta dig på sidan.

Det är lätt att tro att det är kod, hierarki och annat tekniskt som tar tid men det är nästan alltid titeln det kommer ner till.