12 May 2010

Mafia Wars i verkligheten

Det stormar flitigt kring Facebook just nu, en del early adopters hotar att lämna och andra användare uttrycker sin oro inför intergritetsaspekterna. Jag tror inte Facebook kommer att tappa så många användare, helt enkelt därför att integritet, äganderätt till bilder, delandet av data och annat inte väger lika högt för de flesta av Facebooks användare i förhållande till de upplevda fördelarna.

Men i skuggan av denna konflikt pågår en annan som på sikt kan få större betydelse. Zynga, spelföretaget som ligger bakom bland annat Mafia Wars och FarmVille, hotar att lämna Facebook och starta sin egen plattform, Zynga Live. Orsaken är att Facebook vill att Zynga (och alla andra leverantörer av tjänster till plattformen) endast skall använda betalningstjänsten Facebook Credit, och ur den styr Facebook 30% av alla betalningar ned i sin egen ficka. Läs mer om detta här och här.

Med tanke på att Facebook fortfarande inte går särskilt bra ekonomiskt är det inte konstigt att man försöker dra in så mycket pengar där det går. Och även om Zynga har mer än 100 miljoner användare av sina spel är det inte säkert att de alla skulle följa med företaget om det försvann från Facebook. Men det är dock var fjärde Facebookanvändare vi talar om, så helt opåverkade kan inte Facebook vara av hotet. I nuläget har de dock valt en tuff linje, och bland annat stängt ned meddelandefunktioner i spelen.

Varför är då detta intressant för oss som kommunikatörer och rådgivare? Jo, om vi väljer att att använda sociala spel som ett sätt att bygga varumärken och fördjupa relationer till våra målgrupper så måste vi vara extra vaksamma kring frågor som vem som äger plattformen för spelet, och vem som styr kanalen in i det sociala nätverket. För annars kan det bli en dyrköpt erfarenhet att ha tagit fram ett spel som ingen känner till eller kan använda.


/Pontus


Pontus Staunstrup
är kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han tycker att spel är ett mycket intressant sätt att få målgrupperna att spendera tid med varumärket.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

JG Communication



Andra bloggar om: ,

No comments: