28 Jun 2010

Behövs en policy för sociala medier?

Kan en policy för sociala medier göra mer skada än nytta för företag och organisationer som försöker använda de nya verktygen? Michael Hyatt tycker det och ställer bl.a frågan om företag också behöver policies för hur deras anställda skall använda telefoner, e-post och fax?

Jag håller med honom därför att jag redan sett flera exempel på policies som egentligen är förbudslistor, oerhört detaljerade kring vad anställda inte får göra men helt utan ställningstagande kring vad de får göra, och vilken roll sociala medier skall spela i företagets kommunikationsstrategi och varumärkesbyggande.

Ett bra policydokument skall hjälpa medarbetarna med både råd, tips och förhållningssätt. Då kan en policy verkligen göra nytta. Ett bra exempel är Kodaks Social Media Tips, som både går igenom olika verktyg, ger råd och tar ställning kring hur Kodak vill att deras anställda skall använda sociala medier. Ladda ned den här.

Ett annat bra exempel kommer från företaget The Headset Bros, via Mashable. Scrolla längst ned i artikeln så hittar du den. Läs gärna artikeln också, den är bra.

Mitt råd till företag och organisationer som funderar kring en policy för sociala medier är att lägga mer tid på vad man vill åstadkomma genom att använda dessa verktyg än på att kringskära sina medarbetare. Det är viktigare att formulera mål och mätbarhet, lyssna och prata med sina målgrupper, dra upp en strategi. Relationen till medarbetarna finns redan i huvudsak reglerat i anställningsavtalet, som en chef på Telia Sonera nyligen konstaterade.

/Pontus


Pontus Staunstrup
är kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han går nu på semester och önskar alla en trevlig sommar.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

JG Communication

Andra bloggar om: ,

1 comment:

LG Wallmark said...

Hej, roligt att du uppskattade mina ord i artikeln.

Du hade en hel del relevanta tankar i ditt inlägg också :-)

Skön sommar,

LG Wallmark
Head of Community Communication
TeliaSonera