22 Sep 2010

Förändringskommunikation – borde gå som tåget?

Det gäller att få alla ombord på tåget brukar det heta när man startar en förändring i en organisation. Antingen kliver man ombord eller står kvar på plattformen. Metaforen med tåg är inte idealisk, men den illustrerar en del av utmaningarna.

Starten av en förändring kan ofta liknas med ett tåg på väg ut ur en tunnel. De som kör ser både spåret och vart man är på väg, medan passagerarna fortfarande sitter i totalmörker. Ledningen har ofta haft lång tid på sig att ta fram beslutsunderlag och nöta och blöta argument för att komma fram till sina beslut. Så när det är dags att kommunicera detta till sina medarbetare är det svårt att förstå vad som är svårt att förstå.

Att alla åker mot samma destination på ett tåg är helt uppenbart. På ett tåg är man dessutom passagerare och kan därför passivt njuta av en föränderlig omgivning. Det visar på en av de stora utmaningarna som en organisation i förändring har, att få de som följer med att aktivt bidra till förändringen.

Lyckade förändringar bygger på att medarbetare inte bara vet vart tåget är på väg utan också förstår varför och kan överföra det till den egna vardagen. När man kliver ombord på tåget har man ett medansvar att aktivt arbeta för att genomföra förändringen.

Där spelar konduktörerna, mellancheferna, en viktig roll. Om de inte förstår och köper förändringarna kan de omöjligt förmedla det vidare till sina medarbetare med trovärdighet. Det är en av grundförutsättningarna för att så många individer som möjligt genomför de förändringar i attityd och beteende som är grunden för att förändra helheten.

När det är på banan är det bara att tuta och köra. Det borde gå som tåget.

/Magnus Lindén




Magnus Lindén är kommunikationskonsult på JG Communication och gillar att se helheten innan det blir fokus på detaljer. Kommunikation måste ha ett tydligt syfte.


Andra bloggar om: ,

No comments: