17 Sept 2010

Facebook och ditt varumärke

70% av de som gillar ("like") ett varumärke på Facebook tycker inte att det betyder att de vill ta emot reklambudskap visare en undersökning ExactTarget gjort i USA. Mashable har skrivit en bra sammanfattning av undersökningen här.

Däremot vill 40% gärna ta del av rabatter och 34% tar gärna emot information om företaget. Lika många är intresserade av att få uppdateringar om nya produkter. Överraskande nog är hela 21% intresserade av att lära sig mer om företaget via Facebook, men "bara" 13% vill interagera med det.

Till viss del bekräftar undersökningen vad vi redan visste, att Facebook (liksom sociala medier generellt) inte är en marknadsföringskanal. Däremot tycker jag det är lite överraskande att siffran för de som vill ha dialog med företaget är så låg som 13%. Vi talar ju gärna om sociala medier som en kanal för samtal.

Men svaret på detta finns också i undersökningen. Orsakerna till varför man använder Facebook är mycket skiftande. Att återknyta kontakten med gamla vänner och vänner som bor långt borta är den största, men det kan också vara för att spela spel eller hålla koll på vad barnen har för sig. På samma sätt är orsakerna till varför man gillar ett varumärke mångskiftande. Sett i det ljuset är inte 13% en dålig siffra.

Och huvudlärdomen jag tar med mig är att en bra Facebooknärvaro för företag och organisationer måste förhålla sig till vidden både i närvaro och i vilken relation de som gillar er vill ha.



/Pontus


Pontus Staunstrup
är senior kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han tycker inte det kan finnas för många undersökningar kring hur människor använder och förhåller sig till webben och sociala medier.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

JG Communication
Andra bloggar om: ,

No comments: