22 Nov 2010

Tåget har inte gått

När jag är ute och pratar om strategi och/eller sociala medier händer det ofta att en eller flera personer säger något i stil med "Vi är sent ute" eller "Vi borde ha hakat på Facebook, Twitter osv tidigare". Känslan av att tåget lämnat stationen är påtaglig.

Men det handlar inte om ett tåg, som går från en station vid ett tillfälle. Det är inte så att om man inte började med Twitter 2008 så är det kört nu. Det spelar ingen roll om ditt företag eller organisation aldrig för en sekund övervägt att använda sociala medier i er kommunikation förrän idag.

Det enda som är viktigt att ta reda på är hur ni når er målgrupp bäst och vilken slags relation ni vill ha till den. Och om ni kommer fram till att en social kanal är rätt, att ni vill försöka få till stånd ett samtal med målgruppen, då är det bara att sätta igång. Det finns inget bäst-före-datum för sociala kanaler.

Det som fungerar är alltid den bästa lösningen. Ta SMS som kommunikationskanal människor emellan. Möjligheten att skicka SMS har funnits sedan GSM-näten började användas på 90-talet. Redan kring år 2000 var SMS passé som kommunikationskanal för early adopters. Då hade redan multimedia-varianten MMS börjat uppträda, videosamtalet stod för dörren och mail i mobilen var en realitet. Ändå ökade antalet SMS som sändes per abonnemang och kalendermånad i Sverige dramatiskt under det följande årtiondet. Genomsnittet låg på 7 år 2000 enligt statistik från PTS (Post- och Telegrafstyrelsen). År 2009 hade antalet stigit rejält till 133.

Slutsatsen blir att SMS fungerar för många, och då fortsätter de att använda textmeddelanden. Detta oavsett om SMS är trendigt eller inte. Samma sak gäller för valet av kommunikationskanal. Om de människor du vill nå finns på Facebook är det en bra idé att du finns där också, och hittar ett bra sätt att interagera med dem där. Vad sedan trenderna pekar på spelar mindre roll i det här sammanhanget.

/Pontus


Pontus Staunstrup
är senior kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han undervisar även i bl.a medierelationer och kommunikationsstrategi.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.


Andra bloggar om: ,

No comments: