14 Dec 2010

Att läsa mellan statusraderna

Noterar trenden med mystik i Facebookflödet. De som skriver A men inte B.
Ni vet, ”läkarna ger inga svar men sjukhusmaten är bra i alla fall”.
Vänta nu. Vaddå, ligger hon på sjukhus? För vad? Något allvarligt?

Så tänker inte bara jag eftersom frågorna rasslar in minuterna efter. ”Hur mår du??” ”Jag blir orolig, kan du inte höra av dig?” ”Vad har hänt?”

Det som hänt är att personen inte tänkt sig för. (Eller gjort precis det, i en fåfäng önskan att skapa ett litet drama i cyberspace.) Facebook är, bland annat, numera en ersättning för den gamla tidens telefonsamtal. De där längre samtalen när man pratade om riktiga saker, inte ringde för att säga att man är sen till festen. Därför vill dina vänner att du berättar vad som hänt, på en gång. Annars skapar du bara oro i onödan. Och vi skulle ju akta oss för onödan, som Ronja sa.

Underskatta inte sociala medier som kommunikationskanal. Men tala klarspråk tack. Mystik är så 2009.



/Sofia


Sofia Falk är redaktör och kursledare på JG Communication. Hon gillar rak kommunikation av den typen som barn, djur och fullgubbar brukar stå för.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevant dialog med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

Andra bloggar om: ,

2 comments:

Anonymous said...

Jag kommer just från ett möte med en potentiell kund som klagade på att folk även i mail börjat dela med sig av ovidkommande info, typ, "Min dotter är snuvig, men jag läser dokumenten nu ändå", och hans teori är att det är nåt slags Facebook-beteende som smittat. Personen i fråga var ej FB:are ska tilläggas.

Go:ran said...

sant, nu skall jag skärpa mig och sluta testa mystiken. Ingen har fattat/missförstått mig ändå...