19 Jan 2011

Byt perspektiv på PR!

Plats: En tidningsredaktion någonstans i landet. Telefonen ringer:
Journalist "Ekonomiredaktionen"
PR-konsult "Hej, har du fått rellen om GrymtGotts nya fisksoppa med lakritssmak?"
Journalist"Nja, jag vet inte...du, jag har lite mycket..."
PR-konsult "Alltså, GrymtGott är marknadsledande i det här matsegmentet!"
Journalist "Va, är dom marknadsledande. Ja, då ska jag kolla mejlen igen."
PR-konsult "Dessutom har dom tagit fram nya kärnvärden och en ny vision"
Journalist "Wow, det här måste ut på nätet bums! Jag vill intervjua dig direkt!
PR-konsult "Eller så kan du få prata med deras VD"
Journalist "Nej, nej, jag pratar hellre med dig. Det känns mer trovärdigt att prata med någon som egentligen inte vet särskilt mycket om företaget eller branschen!"

Känner du igen det här samtalet? Nej, inte jag heller. Ändå måste det äga rum varje dag, runtom i medielandskapet. Alltför många företag verkar lägga upp sin mediastrategi utifrån ett totalt innefrån-perspektiv och en tro på att PR-konsulter kan representera dem på ett trovärdigt sätt. De bryr sig inte om att lära sig de mest grundläggande sanningar om hur journalister tänker eller hur arbetsdagen ser ut på en redaktion. Än mindre tänker de på sådana saker som nyhetsvärdering, målgrupper för en viss typ av media eller det enkla faktum att nästan alla medier är vinstdrivande företag.

De företag som vill skapa trovärdiga och långsiktiga relationer med media måste jobba utifrån ett helt annat synsätt. Lära känna hur medievärlden fungerar, hur journalisternas vardag ser, vad som fungerar och inte fungerar i olika typer av medier, förstå vad nyhetsvärdering är och att alla medier drivs av både lönsamhetskrav och en agenda. Därefter kan man börja arbetet med att försöka få ut sina nyheter och berättelser i media. Och jag säger försöka, för framgången kommer att variera.

Och använd gärna PR-konsulter, men använd oss för att lära dig mer om hur media fungerar, för att hjälpa dig att utforma strategierna och ta fram budskapen. Inte för att äga relationen till journalisterna. Det ska du göra själv. Annars framstår inte ditt företag som trovärdigt.

/Pontus


Pontus Staunstrup
är senior kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i kommunikationsstrategi samt med PR, webbstrategi och sociala medier. Han undervisar även i bl.a medierelationer och kommunikationsstrategi.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

Andra bloggar om: ,

No comments: