Streckkoder bygger förtroende och berättar historier
Jag skrev om streckkoder som kommunikationskanal för en tid sedan. Här kommer några exempel på hur t.ex QR-koder kan användas konkret.
Kampanjen Hidden Sounds använde QR-koder i form av djur som sedan placerades ut runtom i Hong Kong. Målet var att sprida kännedom om totalt 14 Indie-band från Zoo Records. Leo Burnett, som tog fram kampanjen, har gjort en bra fallstudie (Engelsk speaker efter 30 sekunder):
Ett australiensiskt företag som säljer kött till den japanska marknaden använder QR-koder för att bygga förtroende för sina produkter, öka marknadsandelar genom att dela med sig av recept osv. Se klippet här.
Oxfam i Manchester lät givarna spela in små berättelser om föremålet, klädesplagget mm som de skänkte till en second-handbutik:
Inte minst det australiensiska exemplet är intressant, då framgången för varumärken inom mat och dryck i hög grad beror på äkthet. Via streckkoden kan vi följa t.ex mjölken vi köper hela vägen tillbaka till korna och bonden som mjölkat dem.
Pontus Staunstrup är senior kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i kommunikationsstrategi samt med PR, webbstrategi och sociala medier. Han undervisar även i bl.a medierelationer och kommunikationsstrategi.
JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.
No comments:
Post a Comment