13 Jan 2011

Äcklad väntan

Njurformade, grovporiga fejs med skumma miner serveras resenärer i underjorden. Varför?

Varje gång jag väntat på tåget vid Fridhemsplan har jag undrat vad den svartvita fotokonsten mellan reklamskyltarna vill säga oss. Och framförallt, varför valde SL ut just dessa bilder? Vad vill Storstockholms Lokaltrafik kommunicera här?

När jag ringer SL säger konstansvariga Eva-Britt Gullers att bilderna valdes ut för att skapa en kontrast till de flashiga, retuscherade reklambilderna intill, så här:



Aha. Då blir det genast lite intressantare att vänta på tåget.

Men eftersom jag är nyfiken på om det finns annonsörer som har synpunkter på denna konst, kanske finns det de som inte vill hänga intill Anna Gerdéns bilder, måste jag ringa annonplatsbolaget Clear Channel och fråga.

Återkommer.





/Sofia


Sofia Falk är redaktör och kursledare på JG Communication. Hon gillar rak kommunikation av den typen som barn, djur och fullgubbar brukar stå för.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevant dialog med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

Andra bloggar om: ,

1 comment:

Anonymous said...

Seriöst? Jag tycker de är geniala - de får mig att känna mig snygg, pigg och uppåt varje gång! Till skillnad från de retuscherade reklambilderna som får mig att känna mig trött, fet och ful. I jämförelse alltså.