11 Jan 2011

När historien spelar roll

"Förälska dig inte i historien, omfamna framtiden" utropade Johan Ronnestam nyligen på sin blogg. Han hade fått syn på Emilio Pizzolorussos innovativa och smarta Crumpled City, en stadskarta som är gjord för att knyckla ihop. Och det är en verkligt kreativ idé, men istället för att handla om hur företag kan vårda och utveckla sin kreativitet kom slutklämmen att handla om att vi inte ska se bakåt utan bara framåt:"Maybe your next winning product or service is hidden somewhere in the context of your biggest problem. Flip it around, turn it inside out, break it, shake it and most importantly don’t fall in love with your history – embrace your future!"

"Om man vägrar se bakåt och inte vågar se framåt så måste man se upp" konstaterade Tage Danielson på sin tid. Även Kirkegaard har varit inne på samma tanke - "Livet måste levas framåt, men kan bara förstås bakåt".

Det är livsfarligt för företag att hänge sig åt nostalgi, men det är lika farligt att bli historielös. Berättelser om varför företaget uppstod, hur det har utvecklats, om med- och motgångar är avgörande för att bygga stolthet och engagemang hos de anställda. Och när det gäller kreativitet är det förstås mycket lättare för företag både att rekrytera kreativa medarbetare och nära kreativiteten hos de som redan arbetar där om man har ett track-record av att uppmuntra innovation och kreativ höjd.

Ett företag som säkert hade bejakat Emilios kreativitet och lanserat hans karta är 3M, och det just på grund av sin historia. 3M började som ett gruvföretag (Minnesota Mining and Manufacturing är vad de tre M:en står för). Men det gick inte så bra och snart stod man på ruinens brant. Ur viljan att överleva föddes en kultur av att testa allt och ständigt prova nya vägar. Idag producerar 3M över 50,000 produkter, och den ständiga jakten på nya produkter har bl.a fött Post-it-lappar. 3M har också stått för innovationer inom företagande, som att 25% av den årliga omsättningen skall komma från nya produkter, och att medarbetare kan lägga upp till 15% av sin tid på att utveckla nya idéer (ett koncept som Google övertagit och som bland annat gett oss G-mail).

Historien är en ovärderlig tillgång för företag och organisationer i varumärkesbyggandet. Inte för att förälska sig i, och därmed fastna i nostalgi, utan som något att hämta styrka från och känna stolthet inför, och som ett avstamp för att bli ännu bättre framöver.

Uppdatering: Johan Ronnestam förtydligar sina tankar och jag utvecklar också mitt resonemang i kommentarerna här


/Pontus


Pontus Staunstrup
är senior kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i kommunikationsstrategi samt med PR, webbstrategi och sociala medier. Han undervisar även i bl.a medierelationer och kommunikationsstrategi.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.


Andra bloggar om: ,

2 comments:

Lars Carlén said...

Intressant skrivet Pontus!

Jag håller med dig om det är viktigt att ta hänsyn till historien. En förståelse och kunskap om företagets historia ger trygghet och mening för medarbetarna. Inte minst när nästan allt blir mer och mer digitalt.

Äntligen fick jag veta vad M:en i 3M står för!

Anamma blog team said...

Tack Lars! Intressant tanke du har kring att trygghet och mening. Tolkar jag dig rätt att de blir ännu viktigare när vi lever med i en digital värld? Utveckla gärna.

Pontus