8 Feb 2008

Skön som en Hot Rod


Foton av Erwin Olaf och Mona Kuhn presenteras i Hot Rod 35.

Norska magasinet Hot Rod har inget med bilar att göra vad jag vet. Det är ett renodlat fotomagasin där inte ens bildtexter göra sig besvär och annonserna får hålla till i bakvagnen. Det kanske till och med är felaktigt att kalla den för ett magasin vi närmare eftertanke. Fotokonst-tidning blir nog bäst. Jag brukar investera i Hot Rod som kommer ut fyra gånger om året. Trots sin enkelhet skiljer sig utgåvorna mycket åt och det märks att teman och fotografer väljs med stor omsorg.

Jan Walaker startade tidningen som nu är uppe nummer 35 och numera sitter han enväldigt på både chefredaktör- och AD-stolen. Tidigare har han samarbetat med bland andra Björn Kusoffsky och Stockholm Design Lab med stor framgång.

Om nu morgontabloiderna är det rätta till frukosten så är Hot Rod en perfekt tidning att runda av dagen med, liggandes i soffan, lyssnandes på musik, förslagsvis. Jag njuter av Erwin Olafs perfektion och hans foton av människor i strama interiörer. Likaså av Mona Kuhns känsliga nakenporträtt. Jag behöver inte aktivera hjärnan egentligen, bilden talar till mig. Det är hög tid att släcka lampan.

No comments: