E-vaults är det nya svarta
Folio Show 2008 - dag 3. Rapport från Robert Svensson
Idag lanserar Time Warner ett samarbete med Getty Images kring Life Magazine. Samarbetet innebär att decennier av klassiskt reportage- och porträttfoto från världens främsta bildmagasin görs tillgängligt - utan kostnad - på Life.com.
Det innebär att Time Warner lanserar sin andra stora e-Vault kopplad till ett av sina tidningsvarumärken. Sedan tidigare har Time Magazine gjort 85 år av redaktionellt material (omslag, pdf:er, texter och foton) tillgängliga utan kostnad i the Time Archive.
I går lyssnade jag till Sports Illustrateds productionschef Bob Kanell prata om mödorna med att skapa Sports Illustrateds motsvarighet, SI Vault (rättighetsbekymmer, dåliga indiska scanners, och konsten att sökordsoptimera tusentals jpeg-bilder var några av ämnena som berördes).
Vad är det då som får några av världens största och mest lönsamma magasin att investera mångmiljonbelopp för att bygga it-lösningar som i princip innebär att man ger bort sitt material gratis till vem som helst, utan kostnad, utan registreringstvång och utan hopp om kortsiktig kostnadstäckning?
Time Magazines worldwide publisher, Ed McCarrick, sammanfattade det väl på gårdagens keynote:
"Time av idag är inte en tidning, eller en website. Det är ett globalt varumärke som lever av att slå mynt av relationen till vår målgrupp. Därför behöver vi utnyttja och optimera varje tänkbar kontaktpunkt till läsarna som finns, vare sig det är i någon av våra olika internationella editioner av tidningen, på webben, på Twitter eller via Youtube."
Läxan är densamma, vare sig du jobbar med traditionella nyhetsmedier eller med uppdragskommunikation: Kanalen är intet, relationen till målgruppen är allt.
Andra bloggar om: kommunikation, företagskommunikation, media, Folio Show, Time, sports Illustrated, Life Magazine
No comments:
Post a Comment