24 Sept 2008

Så får du bra bilder trots liten budget

Folio Show 2008 - dag 3. Rapport från Jan Sturestig

Creative Director på tidningen Billboard Josh Klenert föreläste idag om hur man skapar högklassig layout med bra bilder trots begränsad budget. Inget nytt under solen kanske, men han formulerade det ganska bra:

1. Spendera bara pengar på bilder där det verkligen behövs - och märks. I varje utgåva av tidningen innebär det att man väljer ett eller två jobb och lägger pengarna där. Resten av tidningen får klara sig på nära noll. I den långsiktiga planeringen kan man dessutom "spara ihop" till en större bildbudget för något nummer. Alltså helt enkelt snåla lite före och efter det nummer som man vill ska få kosta lite extra.

2. Hur gör man då för att få liv i de jobb som inte får dyra bilder? Ja, förutom billiga royaltyfria bilder [typ iStock] kan man också jobba med typografiska lösningar och grafiska element som tonplattor etc.

3. Josh Klenert ordnar ofta fotograferingar av popartister och kan då pressa priset hos fotografen genom att tipsa denne om att han kan passa på att ytterligare en set-up med artisterna för eget bruk och sälja till någon annan. Detta borde gå att tillämpa på andra fotojobb också.

Andra bloggar om: ,

No comments: