Web 2.0 Summit: Att göra en presentation – hur svårt kan det vara?
Att göra en bra presentation kan väl inte vara så svårt, eller hur? Nej, inte om du vet hur du ska göra. Det är ju bara att öppna PowerPoint, lägga in en rubrik och lite minnespunkter om vad man vill säga och sen är det klart!
Du gissar rätt, så enkelt är det förstås inte. Det gäller att tänka efter först. Var befinner sig den du ska presentera för kunskapsmässigt? Vad vill du att han eller hon ska veta? Vad vill du förmedla och inspirera till? Hur ska du övertyga? Och sist men inte minst, vad vill du att mottagaren ska känna och göra när du har gjort din presentation? När du vet detta så kan du öppna PowerPoint.
Det handlar om storytelling, historieberättande alltså. Bort med långa listor med fakta, siffror och annat som är svårt att komma ihåg. Gör istället en berättelse – med en start och ett mål. Gör berättelsen lätt att komma ihåg. Beskriv din idé, spela på känslor, berätta något som mottagaren har nytta av. Försök att verkligen nå in, bakom projektorn. Och till sist, berätta vad du vill att mottagaren ska göra för att anamma din idé.
Du gissar rätt, så enkelt är det förstås inte. Det gäller att tänka efter först. Var befinner sig den du ska presentera för kunskapsmässigt? Vad vill du att han eller hon ska veta? Vad vill du förmedla och inspirera till? Hur ska du övertyga? Och sist men inte minst, vad vill du att mottagaren ska känna och göra när du har gjort din presentation? När du vet detta så kan du öppna PowerPoint.
Det handlar om storytelling, historieberättande alltså. Bort med långa listor med fakta, siffror och annat som är svårt att komma ihåg. Gör istället en berättelse – med en start och ett mål. Gör berättelsen lätt att komma ihåg. Beskriv din idé, spela på känslor, berätta något som mottagaren har nytta av. Försök att verkligen nå in, bakom projektorn. Och till sist, berätta vad du vill att mottagaren ska göra för att anamma din idé.
Har du gjort allt detta så har du kommit långt. Och du får en intresserad och vetgirig lyssnare. Och det var ju det du ville, eller hur? Hur svårt kan det vara?
/Titti Ribbnäs Nordcrantz
Andra bloggar om: kommunikation, företagskommunikation
No comments:
Post a Comment