6 Nov 2008

Web 2.0 Summit: Sociala nätverk i Asien, Ryssland och Baltikum – World 2.0

Idag sker stor tillväxt på marknader där det inte tidigare fanns några pengar för webb och sociala medier. Några företag som erbjuder olika typer av sociala nätverk i Baltikum, Ryssland och i Asien berättade om sina webbplatser på Web 2.0 mässan i San Francisco.

Friendster - större än Facebook
Friendster är större än Facebook i Asien - http://www.friendster.com/userlist.php?list=newusers Det är den 20:e största sociala webben i världen om man ser till antalet besökare. Den lanserades för sex år sedan och finns idag på tio olika språk. De har precis lanserat sin mobila webbplats som i Japan har 3-5 gånger fler besökare än webbversionen.

Forticum
Forticom http://www.forticom.lt/ - driver Litauens största sociala nätverk

SUP
http://www.sup.com/en/index.html och http://www.livejournal.com. SUP driver Rysslands största sociala nätverk som är populär bland ryska tjejer som bland annat köper smink och kläder från USA. De har över 15 miljoner användare i hela världen och växer stadigt varje månad.


Besökare från hela världen
Många företag tänker inte på att deras webbplatser besöks av fler personer från andra länder än sitt eget. Till exempel är 92 % av besökarna på msn.com är från andra länder än från USA. Hälften av Googles besökare är amerikaner och hälften från övriga världen. Här finns det pengar att tjäna om man tänker på att besökare finns på flera olika kontinenter och har olika behov och önskemål. Att göra satsningar för olika länders sociala nätverk på webben är ett måste. Likaså att ha personer på plats i över hela världen som kan se och förstå de olika marknaderna.

Dags att tjäna pengar på sociala nät
De sociala nätverken tjänar idag sina pengar på annonsering och sponsorer. För att tjäna mer pengar försöker företagen nu att hitta tjänster inom nätverken som kräver betalning. Det kan vara alltifrån att ta betalt för nya applikationer till att sälja kläder till avatarer och virtuella presenter till andra inom nätverken.

/Ellinor Bergman



Andra bloggar om: ,

No comments: