28 May 2009

Omvärldsnoteringar

Det går snabbt i den nya världen. Min kollega Pontus gjorde mig uppmärksam på den här Flashback-tråden i går morse, idag har storyn nått till riksmedia - naturligtvis med förväntad moral-vinkel - via Niclas Strandh på Digital PR. Det är förstås fjantigt, omoget och klandervärt att kapa Facebook-grupper, men är det ändå inte fascinerande att se hur vissa provokationer utlöser förväntade reaktioner à la Pavlovs hundar hos vissa. Och handen på hjärtat - kan man tänka sig ett mer lättviktigt sätt att "engagera sig" än att gå med i en grupp på på Facebook? Givetvis kastar jag sten i glashus, efter kontroll visade det sig att jag är med i 38 FB-grupper, samtliga hittills okapade såvitt jag kunde se...

Personligen finner jag det i alla fall intressant att de där sprickorna i systemet alltid verkar hittas och utnyttjas. Jag kommer att tänka på Heta Linjen på 80-talet, i sig en föregångare till hela fenomenet med sociala medier.

Det här borde väl inte vara någon större överaskning vid det här laget: unga tillbringar mer tid framför datorn än framför tv:n. Och det är inte så att kidsen tittar på web-tv heller - det är de sociala aktiviteterna som lockar flest. En annan slutsats i undersökningen är att det är bland den äldre befolkningen som internetanvändandet ökar snabbast - båda dessa sanningar innebär nya utmaningar för alla som vill nå ut med ett budskap.

Affärsmodellerna är fortfarande en stor fråga - hur ska man kunna ta betalt på nätet? Paul Frigyes på Journalisten.se påpekar att bloggare och journalister faktiskt sitter i samma båt - i alla fall i den frågan.

Till sist lite skryt. På CJG var vi stolta som tuppar över det vunna Guldbladet härom veckan, vi blir lika stolta över Citat Marcoms pris på INMA Awards i konkurrens med storheter som till exempel NY Times.

/Andreas

1 comment:

Fireproofing Tempe said...

Great blog post, thanks for sharing.