Omvärldsnoteringar
När Google lanserar något nytt brukar det vara värt att kolla in, och veckans smygtitt på Google Wave får en del att börja prata om en revolution online. Den som vill kan se presentationen av betan som syftar till att få utvecklarna att hoppa på tåget innan produkten är färdigutvecklad. Presentationen är 1,20 lång men i alla fall fläckvis väldigt intressant.
Facebook ska börja ta betalt vilket har väckt en del indignation. Jag tycker för min del att det är helt logiskt, och av det som kommit ut verkar det som att bara delar av utbudet kommer avgiftsbeläggas. Det är nog klokt - att behålla själva kommunikationsbiten fri och sen försöka ta pengar på kringtjänster. Med tanke på genomslaget för FB kanske siter som ebay.com och blocket.se ska vara oroliga: vore det inte kul att kunna köpa och sälja prylar direkt på Fejjan? Å andra sidan kanske Google Wave kommer att sluta både det ena och det andra...
Genomslaget för Twitter har varit stort de senaste månaderna, men det finns tecken som tyder på att formatet gynnar envägs- snarare än tvåvägs kommunikation vilket nog inte är ett bra tecken för framtiden.
Men för den som fortfarande är skeptisk till genomslaget för sociala medier kan nog den här statistiken vara nyttig läsning. För oavsett om det är Twitter eller Google Wave som blir det nya svarta så kan man inte bortse från hur mycket tid folk lägger ner på att följa de här siterna.
Micco Grönholm skriver på The Brand-Man om marknadsföring, marknadskommunikation och branding, och han gör det väldigt bra. Läs till exempel inlägget om varumärkets roll i sociala medier och klicka sen runt, mannen skriver tankeväckande!
Våra före detta kusiner på Appelberg Publishing lanserar en kampanj för att öka medvetenheten om företaget, och vi önskar förstås lycka till! Och för den som vill förändra inifrån kan kanske det här vara en inspiration - det handlar om att använda humor för att höja humöret på företaget.
För övrigt tycker jag den här företagspresentationen är smått genial....
Andra bloggar om: kommunikation, företagskommunikation
No comments:
Post a Comment