11 Jun 2009

Omvärldsnoteringar

Via bloggen Mine goes to eleven hittade jag det här intressanta marknadsföringsknepet. Jag får erkänna att jag inte är helt övertygad om den långsiktiga bärigheten rent affärsmässigt i att skänka bort sina idéer, men som reklam är det rätt coolt.

Kolla in den här lilla filmen:

som jag hittade via JMW och Kristofer Mencák. En underbar illustration och lektion när det gäller hur många som krävs för att vi själva ska haka på nånting - en ny trend, en politisk åsikt eller kanske ett köpbeteende.

Och låt oss bli ännu lite mer filosofiska tillsammans med Micco på The Brand Man. Micco funderar kring ett inlägg av Rory Sutherland som vrider och vänder på hur vi uppfattar olika beteenden beroende på vilken avsikt som ligger bakom. Slutsatsen blir att det kommer bli allt viktigare för företag att uppfattas som idealistiska i framtiden. Välskrivet är det också...

På delvis samma tema skriver Kevin Roberts, CEO för Saatchi & Saatchi, om vad som kommer krävas i framtiden för den som vill rekrytera kreativa personer till sitt företag. En ledtråd - det handlar inte om fetare bonusar...

Till sist några rader om en ny datingservice, VirtualDatingAssistant, uppmärksammad på TechCrunch härom dagen. I korta drag handlar det om en tjänst där stressade personer (män) i karriären mot den facila summan av $480 i månaden kan outsourca hela processen. Inte nog med att tjänsten vässar alla dina profiler på olika dating-siter, den handhar också korrespondens och tidsbokning med intresserade kontrahenter. Den intressanta frågan är förstås vad som händer när personen i andra änden inser att hon mailväxlat med en assistent, eller om hon kanske rent av använt en likadan tjänst själv...

/Andreas

Andra bloggar om: ,

2 comments:

Kent Svensson said...

Kul film, efter en kommer fler som föjer. Det gäller bara att starta rätt.

Anonymous said...

Samt ha uthållighet...