27 May 2009

Varumärket på You Tube: Tiger går på vatten

Jag har tidigare skrivit om Comcast och den missnöjda kunden som filmade en av deras servicetekniker när han somnade på jobbet. Kunden lade upp klippet på You Tube, Comcasts reaktion var att sparka teknikern, och därmed dra på sig rejält med negativ publicitet. Ett skolexempel på hur man inte vårdar sitt varumärke, vare sig på nätet eller någon annan stans.

När speltillverkaren EA Sports råkade ut för en You Tube-film som skojade med en av deras produkter så gjorde de precis tvärtom. Signaturen Levinator 25 lade upp ett klipp som visade hur Tiger Woods gick på vattnet i golfspelet Tiger Woods PGA Tour 08, och döpte det till The Jesus shot:




EA Sports respons såg ut så här:




Filmen riktade sig direkt till Levinator 25 (som faktiskt fick en slant för besväret), och har hittills haft över 3 miljoner besök. Om du vill veta mer finns hela historien här.

Kul film, glimten i ögat, värme och respekt för engagerad användare – klockren strategi för sociala media.

/Pontus

No comments: