12 Nov 2009

The Blues goes social media

Trots rubrikspråket blir det här på svenska, även om det ska handla om en jänkare som spelar jänkar-musik (mest) på jänkar-gitarrer (oftast). För ikväll spelar Bob Brozman i Västerås, och har du minsta intresse för musikalisk underhållning som går utanför ramarna så se till att ta dig dit.

Brozman är en drygt 50-årig gitarrman från New York som reser världen runt och predikar The Blues i dess mest uppsluppna och vida mening, han samlar influenser - och instrument - från världens mest avlägsna utposter och resultatet blir lite som gamla fina SVT-programmet HAJK: Helfestligt, allmänbildande, jätteintressant och kunskapsorienterat. Dessutom svänger det nåt grymt - inte minst med tanke på att mannen är helt solo på scenen i två och en halv timme tillsammans med en samling blanka stränginstrument.

Brozman är ett levande bevis på att det går att överleva som musiker också i nedladdningens tidevarv. Han turnerar flitigt och säljer sina skivor och dvd:er i samband med konserterna - självklart - men dessutom ordnar han workshops för hugade gitarrister (japp - jag skulle vilja vara med på en), och är agent för två tillverkare av stränginstrument.

Det som gör att han platsar på den här bloggen är en annan aspekt av den nya tiden - Bob Brozman har inte bara en Facebook-profil, han uppdaterar den också och använder mediet för att hålla kontakt med sina fans, ge råd inför gitarrinköp osv

När Brozman klivit av planet i Trondheim härom veckan loggade han in för att kolla kommentarerna till sin show på Fasching i Stockholm kvällen innan. Bluesen är en musikform med uråldriga rötter - med ambassadörer som Mr Brozman lär den leva länge än.


/Andreas

Andra bloggar om: ,

2 comments:

Social Media Marknadsföring said...

Wow - Kul vinkling!

Tack,

Mvh
Magnus

Arantes said...

Magnus - det tyckte Bob också: http://www.facebook.com/home.php?#/posted.php?id=51932475759&share_id=181641137580&comments=1#s181641137580