10 May 2010

Segmentering på g?

Redan förra hösten pratades det om de medvetet frånkopplade på Disruptive Media-konferensen, alltså en grupp unga människor som aktivt valt att inte vara med på det digitala tåget. Det lär inte handla om någon procentuellt stor grupp, men den är ändå mätbar, och vi som har till yrke att hjälpa företag att kommunicera måste nog börja ta dem på allvar.

För det finns fler tecken på att vissa börjar tröttna - till exempel var självaste president Obama ute och varnade för informationsöverflöd härom dagen.

Och samtidigt som många älskar de nya möjligheterna att koppla ihop Spotify med Facebook så kan man ju bli lite trött också. Som bloggaren och sociala medier-entreprenören Karin Adelsköld skrev på Twitter: "Jag lägger hellre upp NAKENbilder på mig själv än visar vad jag lyssnar på. Nån måtta får det va."

Jag tror det här kommer att leda till två saker - dels att vissa stänger av helt för att de inte orkar hänga med, dels kommer det bli än viktigare att "branda" sig själv på nätet.


Man väljer ju faktiskt vilka listor man delar på Spotify, jag gissar att många kommer gömma sina pinsamheter och istället bara dela "kreddiga" listor - Dr Bombay bort, Captain Beefheart in typ.

På det mer seriösa planet kommer det bli en utmaning för alla som jobbar med kommunikation att bemöta alla olika typer av medieanvändare, de som är uppkopplade jämnt, de som bara kollar ibland och de som ryckt ut sladden för gott. Den största utmaningen lär ju vara de sistnämnda.

För den som inte gett upp kan den här listningen från Mashable vara nyttig - det handlar om 21 länkar som leder djupare in i sociala medier-världen.

Andreas Andersson

Andreas Andersson är kommunikationskonsult på JG Communication, och arbetar främst med affärsutveckling och kundrelationer.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, text, ljud och bild.

Andra bloggar om: ,

No comments: