1 Sep 2010

Lukten av framgång

Old Spice-kampanjen The man your man could smell like har varit en makalös framgång. Den första filmen har runt 20 miljoner views på You Tube och uppföljaren 14 miljoner. Nu har byrån bakom, Wieden+Kennedy, släppt en fallstudie kring kampanjen som är mycket intressant:


Extra intressant är hur kunskapen att det är kvinnor som står för mer än 50% av alla inköp fick dem att fokusera på kvinnor och män i tilltal och upplägg.

Den avgörande frågan, om kampanjen betalade sig, besvaras jakande i studien. Det var dock en öppen fråga under lång tid. Enligt BNET gick försäljningen t.o.m ned för Old Spice Body wash som pluggades i filmerna. Men senare visade BrandWeek sig att försäljningen totalt sett hade gått upp för Old Spice.

Med andra ord var kampanjen en framgång både när det gällde att förnya och positionera varumärket Old Spice och i direkt försäljning. Den lyckades också knyta ihop traditionell reklam med nya kanaler. Kommentarer och frågor kring filmen plockades upp från Twitter, Facebook m.fl kanaler och besvarades i runt 200 korta filmer:


För den som är intresserad av hantverket bakom den första filmen har twit TV gjort ett längre inslag, där även några av kreatörerna medverkar.

Sammantaget, en kampanj som har det mesta; kreativitet, skarp analys, genomslag, mätbar framgång och inte minst humor. Bara att lyfta på hatten och gratulera.


/Pontus


Pontus Staunstrup
är senior kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han använder inte Old Spice, men funderar på att prova.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.

JG Communication

Andra bloggar om: ,

No comments: