18 Nov 2010

Har du koll på din länkjuice?

Kastar du ut barnet med badvattnet? Eller, för att vara mer konkret, låter du länkjuicen gå till spillo på din webbplats när du gör ändringar på den?

Vad är länkjuice? Det är summan av de länkar som går till och från din webbplats. Länkarna som går till sajten ger dig mera juice, länkarna du skapar till andra sajter betyder att de får a juice från dig. Du kan läsa mer om det här

Varför är då länkjuice viktigt. Jo, ju mer länkar du har till din webbplats desto värdefullare blir den ur SEO-perspektiv, eftersom synligheten och den s.k page rankingen ökar. Den hamnar högre på Google för att utrycka det enkelt. Värdet kan ibland nå närmast svindlande höjder, som när en svensk sajt där det fanns gratis WordPress-teman värderades till runt miljonen kronor. Den hade 80 miljoner inlänkar och såldes till slut för nästan 900,00 kr.

Ur ett strategiskt perspektiv är det alltså viktigt att se till att förändringar av webbplatsen inte innebär att värdefull länkjuice går förlorad. Om ditt företags webbplats har en sida som det har länkats till skall du alltså se till att sidan inte försvinner vid omgörningar eller uppdateringar. Om inhållet behöver ändras är det bättre att skapa en ny sida och skicka besökaren vidare.

Ett bra best practice-exempel på hur du ser till att din länkjuice inte går förlorad kommer från James Royal-Lawson på Beantin. Han skriver om hur du kan uppdatera videos på You Tube utan att den värdefulla juicen går förlorad. Här hittar du artikeln.


/Pontus


Pontus Staunstrup
är senior kommunikationsstrateg på JG Communication, och arbetar främst som rådgivare i webbstrategi och sociala medier. Han undervisar även i bl.a medierelationer och kommunikationsstrategi.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevanta konversationer med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss, ord, ljud och bild.


Andra bloggar om: ,

No comments: