Social+Cash - Hur mäter vi framgång i sociala medier #2
Recensionssajten är inte död!
Ett annat tema under Social+Cash var social e-handel. Mattias Handley dödförklarade recensionsajten till förmån för rekommendationer via sociala nätverk. Hans poäng är bl.a att vi kan lita på de rekommendationer vi får från våra sociala nätverk, medan vi inte har en aning om pålitligheten i person Xs omdöme på en recensionssajt. Det ligger en hel del i det han säger, men jag tror att det visst finns ett värde i recdensionssajter, t.ex när man söker efter omdömen om något som ens sociala nätverk inte har kunskaper i. Läs gärna Något smart för en bra take kring detta.
Jag tror dessutom att flera recensionssajter till största delen befokas av och drar till sig seriösa bedömare, framför allt de som funnits länge. Min kollega David, som också var på konferensen, tog upp recensionssajten Zagat för restauranger i New York och andra städer i USA. Tyvärr verkade dock inte panelen förstå vad han pratade om.
I den paneldiskussion som följde gled samtalet in på B2B, och Mattias kommenterade bl.a att han trodde att det fältet är tråkigare än B2C därför att de som handlar inte gör det för egna pengar. Sant, men jag tror ändå att köpprocesserna ser ungefär likadana ut. Inköpare googlar också, letar recensioner och rekommendationer, bir känslomässigt berörda, och besluten fattas även där hemma vid köksbordet, i fikarummet och tillsammans med utomstående personer. Som Peter Höjman konstaterade via Twitter: Affärer görs mellan människor, inte mellan företag.
I panelen satt även Judith Wolst, och hon kontrade med ett intressant påpekande: Det händer lika mycket B2B som B2C, men vi tittar på fel ställen. Istället för Facebook och Twitter borde vi hålla ögonen på t.ex Scribble och Slideshare. Bra poäng!
Uppdatering: Kolla gärna in den här filmen om e-handel. En hel del intressanta siffror:
Andra bloggar om: kommunikation, företagskommunikation
No comments:
Post a Comment