21 Apr 2010

Har du rätt ambassadör?

Modcloths kampanj, där de fick modebloggare att bära och rekommendera deras kläder, blev en mätbar framgång. De modebloggare som valdes ut fungerade som ambassadörer in i en målgrupp som ville och kunde köpa Modcloths kläder. Över 27,000 besökte en sida där de kunde köpa plaggen som ambassadörerna rekommenderat. Inom 24 timmar var 5 av 14 plagg slutsålda, och kampanjens kostnader på god väg att täckas.

e-skoaffären Shoes of Prey skaffade sig också en ambassadör, modebloggaren Juicystar07. Hennes videoblogg om skosajten har haft över 500,000 så här långt, och lika många besökte Shoes of Preys sajt. Det tidigare rekordet var 17,092 besökare under en vecka när TechCrunch skrev om dem. Juicystar07 var helt klart en effektiv ambassadör när det gällde att locka besökare till sajten. men gav det resultat även i plånboken? Så här skrev en av ägarna, Michael Fox, i sin blogg: "Unfortunately conversions is a different story as Juicystar07's audience is primarily 13-17 year old girls. They love shoes and clearly love to design shoes but we're a little out of their budget". I samma inlägg berättar han att de sålde mer skor efter ett reportage i Nya Zeeländsk frukost-TV.

Att Juicystar07 har högt förtroendekapital bland sina tittare råder det ingen tvekan om (för mer om denna poäng, läs Jerry Silfwers inlägg). Och den uppmärksamhet som skoaffären fick i olika medier efter att hon bloggat om dem har säkert resulterat i ökad försäljning. Men kampanjen saknar ändå en nivå av fingertoppskänsla, som fanns i den ModCloth gjorde. Där var valet av ambassadör direkt relaterat till både förtroende, genomslag och kunskap ommålgruppen. Lärdomen är att titta lite extra på om ambassadören och målgruppen faktiskt överlappar varandra på alla relevanta punkter.

Update - Efter lite funderingar och feedback de senaste dagarna vill jag ta upp en annan aspekt kring detta: Shoes of Prey säljer skor som i mina ögon är väldigt utmanande. De väljer att låta en ung flicka marknadsföra dem gentemot en målgrupp av ännu yngre flickor. Flickan blir ett objekt, och den signalen sänds ut till hennes tittare. Ett olämpligt budskap, och som kommunikatörer måste vi också titta närmare på vilka signaler våra budskap förmedlar.

/Pontus



Andra bloggar om: ,

2 comments:

Jeanette Fors said...

Snyggt försök de har gjort! Tack för ett intressant inlägg. Tycker din slutsats är viktig att komma ihåg inför framtida satsningar: "Att titta lite extra på om ambassadören och målgruppen faktiskt överlappar varandra på alla relevanta punkter."

Anamma blog team said...

Tack för positiv kommentar

/pontus