Sagor som säljer
Sverige är känt för sin effektivitet, kreativitet, tolerans och framsynthet. I landet ordning och lagom har alla invånare ett personnummer, vilket infördes så tidigt som 1947, härifrån härrör begreppet ombudsman, som blivit internationellt gångbart. Strömavbrott är ett undantag, liksom vulkanutbrott (åtminstone fram till nu), landet har inte varit i krig på några hundra år, här finns få riktigt farliga djur.
Folkhemmet har stått modell internationellt som det väl avvägda välfärdssamhället. Sverige anses vara ett föregångsland när det gäller jämställdhet och hållbar utveckling. Richard Florida pekade ut Sverige som bäst i den kreativa klassen, som det toleranta och framsynta samhället. I World Values Survey är Sverige det land som länge lett värderingstrenden globalt, andra länder följer det sekulariserade landet i nordost på värderingskartan.
Det är paradoxalt att i centrum för detta rationella rike står kung och drottning, prinsar och prinsessor. Även om alla svenskar inte är rojalister är andelen positiva i majoritet (58% anser att Sverige bör behålla monarkin enligt en nyligen genomförd undersökning av Novus Opinion) och det finns ett stort intresse för det stundande kronprinsessbröllopet. I det individualistiska, sekulariserade samhället där individen ensam möter hot och möjligheter, där dubbelarbetande föräldrar, förskolor, jämställda arbetsplatser, skyddsombud och allemansrätt är vardagsmat, har vi svårt att motstå sagans värld förkroppsligad i ett slott fullt med kungligheter.
Kanske är det därför storytelling vinner mark i kommunikationen. I vårt fyrkantiga universum längtar vi efter sagor som lindar in de budskap vi tar till oss, sagor som kittlar fantasin och hjälper oss att minnas. Det är värt att tänka på för den som vill skapa dialog med sina målgrupper.
/Anna Kiefer
Kommunikationsbyråns egen kommunikationschef med stort intresse för framtidens kommunikationsvägar.
JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevant dialog med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss: ord, ljud och bild.
Andra bloggar om: kommunikation, företagskommunikation
No comments:
Post a Comment